יום שלישי, 10 בנובמבר 2009

דירה - לקנות או לשכור? מאת יניב חדד מחבר רב המכר מהתיכון לפנסיה



דירה - לקנות או לשכור? מאת יניב חדד
דירה - לקנות או לשכור? מאת יניב חדד
זהו ויכוח ישן, אך עדיין רלוונטי: מה עדיף, לקנות דירה (או בית) או לגור בדירה שכורה? התשובה אינה חד-משמעית, קיימות תשובות לכאן ולכאן. לפניכם כמה נימוקים בולטים של כל צד.
3 סיבות לרכוש דירה:
פסיכולוגית - תחושת ביטחון. לפני הכל, דירה היא הבית שלך - מקום לגור בו, תקרה מעל הראש, סוג של עוגן פיזי במציאות, שתמיד יקבל אותך בברכה. לכן, רכישת דירה מעניקה לאנשים רבים תחושת ביטחון עמוקה מזן ייחודי. האנשים שזה חשוב להם מעדיפים לקנות דירה. בנוסף, דירה היא סוג של נדל"ן, ונדל"ן נחשב לתחום יציב וסולידי יחסית. במשך שנים רבות שלטה בישראל הסברה ששוק הנדל"ן רק עולה. לפני מספר שנים הסתבר שהוא גם יכול לרדת.
גב כלכלי. דירה היא נכס משמעותי וברור שיש לו ערך כספי. ככזאת, הדירה מאפשרת להשתמש בה למינוף כלכלי. ניתן להשתמש בדירה כערבות להלוואות שונות ולשעבד אותה לצורך השגת מימון.
מחויבות. אדם שיש לו דירה, ובייחוד אדם שלקח משכנתא כדי לרכוש אותה מחויב לעמוד בתשלומים השונים וברמת הכנסות מסוימת. לכן, רוב האנשים מתחילים לבזבז פחות כסף מאשר בעבר ולגלות אחריות רבה יותר בהוצאותיהם השונות.
3 סיבות לשכור דירה:
היעדר מחויבות. רכישת דירה היא צעד מחייב מאוד. הן מבחינת היקפה הכספי של העסקה והן מבחינת טווח הזמן שאליו מתחייבים אם נעזרים במשכנתא למימון הרכישה. בשכירת דירה לעומת זאת, ההתחייבות נמוכה הרבה יותר. הן מבחינה כספית והן מבחינת טווח הזמן. "בלי טובות ובלי התחייבויות" (כמעט).
תשואה. לדירה, כנכס נדל"ני, יש תשואה. בחישוב כלכלי קר (וכשמביאים את עלות המשכנתא, אם נלקחה למימון הרכישה), התשואה שאפשר להשיג על הכסף ששימש לרכישת הדירה בערוצי השקעה וחיסכון אחרים היא, בדרך כלל, גבוהה יותר.
כסף נזיל. אנשים שמתלבטים בין רכישה לשכירות ובוחרים, לבסוף, בשכירות משאירים בידם את העתודה הכספית המשמעותית שלהם (שאחרת היו משתמשים בה לרכישת הדירה). מבחינה כספית, חופש הבחירה שלהם גדול יותר מאנשים שהשתמשו כבר ברוב כספם (או כולו) לרכישת דירה. בנוסף, לעומת אנשים שלקחו משכנתאות כבדות ותובעניות, אנשים אלה נהנים מהוצאות חודשיות נמוכות שמותירות בידם כסף רב יותר. תזרים מזומנים חודשי גדול יותר מאפשר להם רמת חיים גבוהה יותר או השקעות אחרות (ראה סעיף קודם).



http://www.money-nanny.co.il/hebrew/Article.aspx?Item=970

תגובה 1: