יום שישי, 4 בפברואר 2011

דבר תורה - פרשת תרומה - ור"ח אדר א' הבעל"ט ב"ה -משנכנס אדר מרבין בשמחה

אביתר איזק -מבואר במגילת אסתר פרק ט (כב) כַּיָּמִים אֲשֶׁר נָחוּ בָהֶם הַיְּהוּדִים מֵאוֹיְבֵיהֶם ``וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה`` וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים: החודש היה חלק המזל הלא טוב של עם ישראל והכוח אשר המן רצה לשלוט בנו וכמבואר בגמ` שהגורל עלה בחודש אדר שמח מאחר והיה זה חודש שבו נפטר משה רבינו ועל כן שמח שמחה גדולה, וכן מזל דגים שאמר המן אבלעם כדגים שבים, ולכן כאשר נתהפכה הגזירה לטובה נתהפך כל החודש כולו להיות לששון ולשמחה. וכך כתב בספר התודעה וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה וגו`.
כלומר, כך טבעו של חדש זה ששונאי ישראל רואים בו יגון ואבל לישראל, ואינו אלא אוצר גנוז של שמחה ויום טוב בשביל ובמה גדול כחם של ישראל בחדש זה מבשאר החדשים - הוא אשר אמרנו למעלה: כדגים. מה הדגים חיותם ותקפם במים, אף ישראל חיותם ותקפם במים של תורה שעולים להם בחדש זה, ותורתם מצלחת בידם.
ואין שום שונא יכול להזדוג לישראל אלא כשידי ישראל נעשים רפים מן התורה כבמלחמת עמלק הראשונה (ראה להלן) וכבימים הראשונים של מרדכי ואסתר, באותה שעה נשתקע מזלם ובאים לידי סכנת כליה; כיון שמתגברים שוב בתורה, מיד מפר הקדוש ברוך הוא את מזימות שונאיהם, ומזלם של ישראל עולה עד למעלה ראש: וכך שנינו בבריתא: `פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שלא יעסקו ישראל בתורה, בא פפוס בן יהודה ומצאו לרבי עקיבא שהיה מקהיל קהילות ברבים ועוסק בתורה. אמר לו: עקיבא, אי אתה מתירא מפני מלכות אמר לו: אמשול לך משל, למה הדבר דומה לשועל שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום. אמר להם: מפני מה אתם בורחים אמרו לו: מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם.
אמר להם: רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם אמרו לו: אתה הוא שאומרין עליך פִּקח שבחיות - לא פקח אתה אלא טפש אתה; ומה במקום חיותנו אנו מתיראים, במקום מיתתנו - על אחת כמה וכמה! אף אנחנו, עכשָׁו שאנו יושבים ועוסקים בתורה שכתוב בה כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ - כך, אם אנו הולכים ובטלים ממנה - על אחת כמה וכמה!`: הא למדת שעיקר תקפם של ישראל וכל מקור שמחתם, ממים של תורה הם, וחדש אדר שמסוגל לשמחה, רק בכח התורה הוא זה; שימי אדר מסוגלים יותר משאר הימים לקבלת עול תורה מאהבה .

"גביעיה כפתוריה ופרחיה ממנה יהיו"
בפרשה מסופר לנו על עשיית המנורה, כבר חז"ל המשילו את המנורה והנרות לאור התורה, כשם שהמנורה מאירה כך התורה מאירה.
אם המנורה נמשלה לתורת ישראל למה נמשלו העיטורים המעטרים את המנורה שנקראים גביעים כפתורים ופרחים? ולמה דווקא לפי סדר זה הם מסודרים במנורה?
נראה שלשון הפסוק ממנה יהיו (ולא על קניה יהיו) באה לרמוז על שלוש סיבות ללימוד התורה ושלוש תוצאות היוצאות מלימודה לפי מדרגתם וסדרם.
הדרגה הראשונה בכוונת לימוד התורה היא דרגת הגביע- הגביע הוא כלי קיבול, מה שמוזגים נכנס ולמה שאין מקום נשפך.
כך גם האדם הוא כלי קיבול לכל הטוב האלוהי בעולם, אבל כמו הגביע הוא יכול להכניס לעצמו רק מלאי מוגבל של טוב. אחת הדרכים להגדיל את הכלי היא ע"י התורה. התורה מרחיבה את נפשו של אדם, מגדילה אותה וגורמת לה להיות כלי יותר גדול לטוב האלוהי לזרום לתוכה ולמלא אותה.
בדרגה זו יש מעלות גבוהות אבל עדיין יש בה מן הצד ה טובתו אגואיסטי שלומד תורה על מנת לקבל עוד טוב.
ישנה דרגה מעליה והיא דרגת הכפתר- הכפתר מחבר בין שני קצוות הבגד הרחוקים אחת מהשנייה. כך גם התורה יכולה לחבר בינינו לבין האלוהים, שתי קצוות רחוקים של בשר ורוח מתחברים ע"י התורה ולימודה,זוהי דרגה גבוהה בה האדם לא מסתכל על טובתו האישית אלא רק על רצונו להתחבר לה'.
זוהי דרגה יותר גבוהה מדרגת הגביע אבל גם בה יש חסרון שכוונתי בלימוד התורה היא בשביל החיבור שלי ואיני חושב בלימודי על אחרים.
הדרגה הגבוהה ביותר היא דרגת הפרח-אונקלוס מתרגם את המילה פרח כשושנה, אותו פרח שנמשל לכנסת ישראל ולעם ישראל (כשושנה בין החוחים כן רעייתי בין הבנות) ללמוד על מנת לגאול את עם ישראל, להצלחת עם ישראל זהו הלימוד בדרגה הכי גבוהה שיש. זהו לימוד הבא ומסתכל על טובת הכלל ומן הכלל מגיע לדרגות הכי גבוהות של לימוד תורה ומידות.
כסדר המדרגות כך סדרם במנורה הגביע הוא התחתון ואחריו הכפתר והפרח.
שבת שלום-אשמח לתגובות
לרפואת ראם בן חיה מרגלית
תמר רבקה בת אדית יעל,נעמה בת עידית,חי בן איילה,חנן בן שלומית
יהודה בן גאולה,יוסף בן יפה,ישראל פראגי בן מרים,מרק בן שרה מלכה ,גד בן מסעודה.

ולכל חולי עם ישראל
לעילוי נשמות כלישראל :אברהם בן זולה, מימון בר שתיתא ,הרב מרדכי צמח בן מזל טוב,מיסה בת שמחה,חדורה בת זולה,רחל בת זולה,לאומה בת זולה,ציון בן שמחה,אברהם בן שמחה,טוני בת חווה, ,מסעודה בת מברוחה,מרגלית בת מסעודה,משה בן עזיזה,משה בן חווה,ציון בן חווה,שמחה בן חווה,אבא דוד בן עזיזה,מינה ברכה בת שרה,שלמה בן שרה,אופיר בת זהבית ז"ל בן שרה,אברהם,יצחק,יעקוב,משה,אהרון,דוד,שלמה,תנאים,אימורים,ראשונים,אחרונים,שבת שלום


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה