יום שישי, 18 במרץ 2011

דבר תורה פרשת צו - שבת זכור

"מחה תמחה את זכר עמלק מן השמים לא תשכח" איתמר איזק

במפטיר של פרשת השבוע נקרא את פרשת זכור, פרשת זכור מלמדת אותנו על המצווה למחות את זכר עמלק מתחת לשמיים, אבל הננו צריכים להבין מהו לא תשכח שמופיע בפרשה? על מה הוא בא לציין? מה אנו אמורים לא לשכח?
היה אפשר להגיד שזוהי מצווה של זכירת עמלק אבל היא כבר מופיעה במקום אחר "זכור את אשר עשה לך עמלק בדך בצאתכם ממצרים" אם כך זה בא ללמד משהו אחר.
ננסה לענות תשובה אחרת, ואני מצטער מראש אם אפגע במישהו בתשובתי,
עמלק הוא רוע מוחלט, אין עם במציאות שאנו מצווים להשמיד על בני בנותיו זקניו וילדיו חוץ מאת עמלק. עמלק הוא הרוע גם שהוא לא נראה ככה, הוא שורש במציאות שפשוט לא יכול להתקיים.
לא רק זאת אלא גם שאיפתו ו"מצוותו" של עמלק הם להשמיד כל אחד מישראל על בניו ובנותיו.
כאשר עם ישראל נלחם בעמלק בקלות רבה זה יכול להפוך למלחמת אכזריות, נקמה פראית ונמוכה, הרצון "להחזיר" להם על כל דם תינוקות שנשפך בגללם.
על דבר זה מצווה אותנו התורה (שימו לב לפיסוק) מחה תמחה את זכר עמלק, מן השמיים לא תשכח. מצוות מחיית עמלק איננה מלחמה של החזרה או רצון נקם שמקורו ביצרים השפלים של האדם אלא מלחמה שכוחה וצידוקה נובעים מן השמיים, מן הציווי האלוהי, איננו מתאכזרים על עמלק מכח היותנו שפלים אלא דווקא להיפך מכח היותנו נושאים את דגל הציווי האלוהי בעולם.
אל לנו לתת לעמלק את סיפוקו האחרון, לראות אותנו מנצחים אותו על ידי היותנו עמלק שתיים.
שבת שלום-אשמח לתגובות
לרפואת ראם בן חיה מרגלית
תמר רבקה בת אדית יעל
נעמה בת עידית
חי בן איילה
חנן בן שלומית
יהודה בן גאולה
ישראל פראגי בן מריים
מרק בן שרה מלכה
ציפורה בת יהודית
גליה גאולה בת מסעודה
נווה אליהו בן גילה
לרפואת גד בן מסעודה,יהודה בן רינה,מרים סת זולה,ראם בן חיה מרגלית,תמר רבקה בת אדית יעל,נעמה בת עידית,חי בן איילה,חנן בן שלומית,יהודה בן גאולה,ישראל פראגי בן מרים,מרק בן שרה מלכה,ציפורה בת יהודית,אבידן נפתלי שמעון בן רונית חיה,ולהצלחתאברהם בן גאולה, אביתר ישראל בן רונית חיה לעילוי נשמות כלישראל :אברהם בן זולה, מימון בר שתיתא ,הרב מרדכי צמח בן מזל טוב,מיסה בת שמחה,חדורה בת זולה,רחל בת זולה,לאומה בת זולה,ציון בן שמחה,אברהם בן שמחה,טוני בת חווה, ,מסעודה בת מברוחה,מרגלית בת מסעודה,משה בן עזיזה,משה בן חווה,ציון בן חווה,שמחה בן חווה,אבא דוד בן עזיזה,מינה ברכה בת שרה,שלמה בן שרה,אופיר בת זהבית ז"ל בן שרה,אברהם,יצחק,יעקוב,משה,אהרון,דוד,שלמה,תנאים,אימורים,ראשונים,אחרונים,שבת שלום




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה