יום חמישי, 6 באוקטובר 2011

תוכנית הבראה כללכלית חברתית

בס"ד


תוכנית שתעשיר את האוצר בכל שנה בסכום נוסף של למעלה מ 70 מיליארד ₪ (למעלה מחמישית התקציב השנתי).
תוכנית שתאפשר הטבות רבות וגדולות ולהלן כמה הטבות בראשי פרקים:
א. תאפשר לכל אזרח בית ממוזג ומרווח

ב. השקעות בתשתיות אנוש כגון: הנהגת יום חינוך ארוך כולל מפעל הזנה של 3 ארוחות

ג. חינוך אקדמאי חינם ליוצאי צבא, כולל תמיכה כספית בגובה של 30% מהשכר הממוצע במשק

ד. הכפלת שכר המינימום

ה. הכפלת הקצבאות הסוציאליות

ו. הרחבת התשתיות הפיזיות
להלן הדרכים להעשרת האוצר:
א. שווי תיק הנכסים הכספיים של הציבור בישראל כשניים וחצי טריליון ₪ . הטלת מס של אחוז אחד על כל הסכום ברוטו תעשיר את האוצר כ25 מיליארד ₪ לשנה, וזאת בנוסף למס המשולם על רווחי הון.

ב. העלאת המס השולי של החברות הכלכליות לגובה המס השולי של השכירים תעשיר את האוצר בסכום נוסף של כ30 מיליארד ₪ לשנה

ג. הגבלת שכר הבכירים תעשיר את האוצר בכ10 מיליארד ₪ לשנה .

ד. הלאמת הבנקים ושילובם לבנק אחד תעשיר את האוצר בכ10 מיליארד ₪ לשנה .

להלן כמה הבהרות התומכות בדרכים למימוש התוכנית :א. הטלת מס של אחוז 1 על ההון הציבורי שבבנקים תעשיר את האוצר ב 25 מיליארד ₪ לשנה בנוסף למס המשולם על רווחי הון, תהיה זאת פעולה הוגנת וברוכה למען טובת הכלל היות שהנזק לבעלי ההון הוא מזערי בהשוואה לברכה שתצמח לכלל הציבור בישראל. בעל הון של 100 אלף ₪ ישלם סך של 1000 ₪, לבעל הון של 100 מיליון ₪ יישאר סכום של 99 מליון ₪ .

ב. המס השולי של העצמאים הוא כ 50% והמס השולי של החברות הכלכליות הוא 25% בלבד

עצמאי אשר מרוויח 700 אלף ₪ לשנה משלם ב50% מס שולי וחברה כמו כימיקלים לישראל אשר הרוויחה בשנת 2008 כ7 מילארד ₪ שילמה מס שולי של 25% בלבד העלאת המס השולי של החברות הכלכליות לגובה המס השולי של השכירים תעשיר את האוצר בסכום נוסף של כ30 מילארד ₪ בשנה. העלאת המס השולי של החברות לגובה המס השולי של השכירים לא תפגע במוטיבציה כי החברות הכלכליות הנהנות מרווחים של מאות מיליוני שקלים לשנה וכל שכן חברות הנהנות מרווחים של מילארדי שקלים לשנה לא תוותרנה על רווחיהן וכך גם לא יהיה מקום לטענה שהשכר הגבוה של אותם שכירים תורם למדינה תרומה גדולה כי המס השולי שלהם גבוה פי 2 מהמס השולי של החברות , ואין לדחות את ההצעה בנימוק שבעלי החברות יעבירו את עסקיהם למדינות זרות היות שחברות כמו כימיקלים לישראל וחברות הגז והנפט והחברות הסלולאריות לא תוכלנה להעתיק את עסקיהן למדינות זרות



ג. הגבלת שכר הבכירים תעשיר את האוצר בכ10 מיליארד ₪ לשנה . פורסמו כתבות שהשכר המאוד גבוה של אותם שכירים הוא ללא כל יחס לביצועים. לדוגמא: מנכ"ל חברת סקורפיו השתכר בשנת 2008 72.9 מיליון ₪ למעלה מ6 מיליון ₪ לחודש וזאת למרות העובדה שהמאזן השנתי באותה שנה היה מאזן שלילי, וביחס לשאלה כי לא יעלה על הדעת להוריד שכר הבכירים ממאות אלפי שקלים לחודש לשכר של עשרות אלפי שקלים לחודש התשובה היא כי לא יעלה על הדעת ששכירים בכירים ככל שיהיו ישתכרו פי מאה וגם פי אלף משכר המינימום, חשוב לציין כי מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר מר עמרם סיוון השתכר בסך הכל 14 אלף ₪ לחודש. מן הראוי שתקרת שכר הבכירים לא תעלה על שכר של פי 5 מהשכר הממוצע במשק, כמו שכר ראש הממשלה.

ד. הלאמת הבנקים ושילובם לבנק אחד יעשיר את האוצר בכ10 מיליארד ₪ לשנה. פורסמו כתבות כי הפרטת הבנקים פוגעת בכלכלה ומגדילה את הפערים החברתיים. לדוגמא: בנק הפועלים שהופרט הפסיד בשלושה חודשים בשנת 2008 כשני מיליארד ₪ וסה"כ ההפסד במהלך אותה שנה כמיליארד ₪ וזאת במקום להרוויח כשני מיליארד ₪. חשוב לציין כי הניהול הכושל לא פגע בשכר המנכ"ל.
כיצד ניתן לאפשר לכל אזרח בית ממוזג ומרווח :
עליית מחירי הדירות היא תוצאה של מדיניות קבלני הבניין לשמור על היצע נמוך והממשלה נהנית מהמס המשולם לה.

קבלני הבניין והבנקים מתעשרים על חשבון רוכשי הדירות .

קבלני הבניין מוכרים דירות במחירים של פי 2 עד 4 מערכן הריאלי והבנקים גובים פי 5 ומעלה מסכום ההלוואה / המשכנתא , אני מכיר אישית משפחה שלקחה משכנתא קטנה של 20 אלף ₪ לתקופה של 20 שנה ושילמה למעלה מ200 אלף ₪.

האזרח הקטן נושא בעול כבד מנשוא ונקלע למצוקה כלכלית על כל השלכותיה ההרסניות, היו כאלה שלא עמדו בנטל התשלומים (בכל שנה מפונות כ2000 משפחות) נושלו מבתיהם ואף היו מקרים של התאבדויות.

ניתן ע"י מדיניות נכונה לאפשר לכל אזרח בית ממוזג ומרווח. יש להקים חברת בניה ממשלתית לבניית דיור ציבורית להשכרה וכך להציל את האזרח הקטן מהעושק של הקבלנים והבנקים. הבניה צריכה להיות באיכות גבוהה כדי לחסוך בהוצאות האחזקה . רצוי שהדירות יהיו בני 3 חדרים ומעלה כשהגודל המינימאלי של כל דירה לא יקטן מ72 מ"ר, תוקמנה שכונות מגורים לא צפופות עם דירות בנות 2 קומות ולא יותר.

הדירות תהיינה להשכרה במחירים שיותאמו ליכולת הכלכלית של השוכרים כנהוג בדיור הציבורי ולשוכרים תינתן אפשרות לרכישה ויקבלו הנחה בגובה סה"כ התשלומים ששולמו. וכהעדפה מתקנת יש לתת את הדירות החדשות לוותיקים והישנות לעולים החדשים, וגם לדייר בודד ותיק אשר גר בדירה קטנה וישנה יש להעניק לו הזכות לשכור דירה חדשה בת 3 חדרים ובכך לאפשר לו כמו לכל אזרח בית ממוזג ומרווח, כהעדפה מתקנת.

יש כיום דירות ישנות קטנות מלפני 50 שנה בנות 2 חדרים בגודל של 38 מ"ר רוחב המטבח כ1.5 מטר וחדר המקלחת עם השירותים בגודל של 1.5 עד 2 מטר בלבד הצנרת חלודה והמים אינם ראויים לשתיה.

הבניה לדיור ציבורי בהיקפים גדולים תניע את גלגלי המשק תשמש כבלם לאינפלציה ותאפשר את הקטנת הריבית ומנוף לצמיחה כלכלית ענפה .

ברי לי כי אילי ההון בתחום הנדל"ן יתנגדו לתוכנית המוצעת ואולם צריך לגלות מנהיגות ואחריות ציבורית ולהוציא לפועל את התוכנית.

ניתן להציע לקבלני הבניין להשתמש בהון שצברו לפתיחת עסקים חדשים בתחומים אחרים.
השקעה בתשתיות אנוש:

השקעה בתשתיות אנוש ראשיתה במדיניות שכר הוגנת.

ולהלן הצעה למדיניות שכר הוגנת:

כדי לאפשר מדיניות שכר הוגנת צריך להסיר שני מכשולים:

להחזיר את העובדים הזרים לארצותיהם, מספרם של העובדים הזרים במדינת ישראל גדול יותר ממספר המובטלים וזהו אבסורד המשרת את האינטרס הכלכלי של המעסיקים לאפשר להם להעסיק עובדים בשכר נמוך.

יש להפסיק את העושק הגובל בסחר העבדים הקיים באמצעות חברות כ"א ולהביא לסגירתן למעט אותן חברות כ"א לסיעוד.

שכר המינימום יהיה 70% מהשכר הממוצע במשק השכר הממוצע המפורסם 8,300 ₪ איננו ריאלי מכיוון שהשכר הממוצע המפורסם מורכב גם משכרם של עובדים במשרות חלקיות, כך יוצא שהשכר הממוצע הריאלי הוא 10 אלפים ₪ .

ולפיכך שכר המינימום יהיה 7,000 ₪ שהם 70% מ10,000 שקלים שהוא למעשה השכר הממוצע האמיתי במשק. ולמען כבוד האדם וחירותו יש לקבוע כי הקצבה הסוציאלית תהיה 35% מהשכר הממוצע במשק דהיינו 3,500 ₪ וזאת מדיניות חברתית הוגנת ונכונה גם מבחינה כלכלית אשר תגדיל את כח הקניה ותגרום לצמיחה כלכלית ענפה.

הכפלת שכר המינימום עשויה להגביל את שכר הבכירים גם ללא חקיקה, היות ששכר הבכירים בא על חשבון מקבלי השכר הנמוך ועם זאת אין לוותר על הגבלת שכר הבכירים גם באמצעות חקיקה.

ביחס לאותם עסקים שאין באפשרותם להעלות את שכר המינימום יש להעניק סיוע כלכלי כדי לאפשר את מתן שכר המינימום ואת המשך הקיום של אותם העסקים, דבר אשר יגדיל את כוח הקנייה, רווחה כלכלית של העובדים מאפשרת קידום בתחומים רבים כולל רכישת השכלה.

ולהלן דוגמא להמחשה:



אם שכיר המשתכר 1.5 מליון ₪ לחודש ישתכר 100 אלף ₪ לחודש ישוחרר סכום של 1.4 מליון ₪ לחודש שיכול לממן הכפלת שכר המינימום למאות עובדים,וזאת אחת ההוכחות שהעלאת שכר המינימום לא תגרום לאבטלה.



כאן המקום להזכיר את מפעל חסין אש בב"ש שעמד לפני סגירה בגלל הנהלה בזבזנית וכאשר העובדים קיבלו לידיהם את הניהול עבר המפעל מהפסד לרווח ואף חולקו דיבידנדים לעובדים, ומן הראוי להעניק לעובדים בכל המפעלים בתי העסק ובכל החברות הכלכליות 10-15% מן הרווחים, וע"י כך לשלב את יתרונות הכלכלה הקפיטליסטית עם הכלכלה הסוציאליסטית.



ההשקעה בתשתיות אנוש תבוא לידי ביטוי במיוחד ע"י יום חינוך ארוך שיכלול מפעל הזנה של 3 ארוחות: ארוחת עשר קלה ארוחת,צהריים עשירה וארוחת ארבע קלה שכך אמרו רבותינו עליהם השלום "אם אין קמח אין תורה אם אין תורה אין קמח"

השקעה בחינוך מצמצמת את הפשיעה שעלותה השנתית מעל ל10 מיליארד ₪ לשנה

ומאפשרת את הרחבת ההשכלה הגבוהה.

יום החינוך הארוך יימשך עד השעה 17:00 סה"כ 9 שעות, 6 שעות ראשונות תוקדשנה ללימודים סדירים ושלוש השעות הנותרות תוקדשנה להכנת שיעורי בית ולחוגי העשרה וניתן להיעזר בסטודנטים.

יש להגדיל את מספר הכיתות כך שכל כיתה תהיה בת 25 תלמידים כשהאידיאל הוא 15 תלמידים בכל כיתה, שכן הניסיון מוכיח כי לכיתות קטנות הצלחות גדולות.
יש לשים דגש בתוכנית הלימודים על חינוך לערכים ולשם כך יש להיעזר במסכת אבות " אשר בה טמונות אבנים יקרות , אבני היסוד לבניין האישיות " ובמיוחד בפרקים ד – ה .

מבקש אני לציין שבשנת התשס"א (2001) שלחתי הצעה דומה לשרת החינוך גברת לימור לבנת .

המושגים חכם,גיבור,עשיר,מכובד נתפסים בעיניי רוב האנשים בעולם כדלהלן :

חכם: בעל השכלה גבוהה וכושר אילתור גבוה

גיבור: בעל כח פיזי רב .

עשיר: בעל הון עתק .

מכובד: בעל משרה רמה .

ואולם בפרקי אבות מאירים חז"ל את עינינו וקובעים סטנדרטים שונים בתכלית.

איזהו חכם הרואה את הנולד.

איזהו חכם הלומד מכל אדם .

איזהו גיבור הכובש את יצרו.

איזהו עשיר השמח בחלקו.

איזהו מכובד המכבד את הבריות.

וכמובן חינוך ל" ואהבת לרעך כמוך" ול"סוף מעשה במחשבה תחילה"

והרי לנו חינוך לערכים, וכאשר משתנים המושגים משתנות ההתנהגויות בהתאם.

בפרשת שופטים בספר דברים כתוב " צדק צדק תרדוף למען תחייה וירשת את הארץ"

ובמזמור תהילים פרק פ שהיו קוראים הלווים בימי שלישי בבית המקדש שיבנה במהרה בימינו אכי"ר

כתוב "שיפטו דל ויתום עני ורש הצדיקו פלטו דל ואביון מיד רשעים הצילו"



השיר ניצני שלום שחיבר והלחין י"א נבון ( יצחק אליהו נבון):



יצמח שלום רב מארצי

נווה שלם עיר חמדתי



חוק ומשפט יבנו פירצי

יודו כל עמים חן דתי



אל ישא גוי אל גוי ידו

לטוב ולדעת יתחרו



יהגו אמת ויגידו

צדקת עמי חיש יכירו

כאשר מקיימים חוק ומשפט, חן-דתי לפי דת משה וישראל, ועם ישראל ימלא את ייעודו להיות אור לגויים

כי אז לא ישא גוי אל גוי ידו לטוב ולדעת יתחרו יהגו אמת ויגידו צדקת עמי חיש יכירו.

ומן הראוי להחיות את השיר ניצני שלום וכן את כל השירים היפים והמאלפים אשר חוברו לפני קום המדינה וכמובן את שירת הים ושירת דבורה הנביאה ומזמורי תהילים.



לדעתי הצנועה יש חובה מוסרית להוציא לפועל את הצעותיי אלו

אשמח להתייחסות כנה ולתשובה מהירה וחיובית

ברגשי כבוד והערכה
יוסף דבוש



















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה