יום שישי, 6 באוגוסט 2010

דבר תורה -פרשת ראה

אביתר איזק
"לא תעשה כן לה' אלהיך כי כל תועבת ה' אשר שנא עשו לאלהיהם כי גם את בניהם ואת בנתיהם ישרפו באש לאלהיהם"

פסוק זה שמופיע בפרשתנו נשמע מוזר בסגנונו: לא לעשות מה שהגויים עושים כי תדע שגם את הבנים שלהם הם שורפים באש, מה הקשר בין שאר המעשים שלהם לעובדה שהם שורפים באש את בניהם ובנותיהם?
נראה שהתשובה מצויה בתרגום אונקלוס ומלמדת אותנו תוך כדי יסןד עמוק באמונה. כאשר אונקלוס מתרגם את הפסוק את המילה לאלהיהם הוא מתרגם " לטעוותהון" כלומר לטעויות שלהם מזה אנחנו לומדים פה משהו חשוב על עצמנו "אין מעשים סתם", בנאדם ביום עושה מאות ואלפי מעשים ביום אם זה להוריד את הזבל,לראות טלוויזיה,לגלוש בפייסבוק, לעשות מצוות או ללמוד תורה, מאות מעשים ביום שוליים וגדולים. אם היו שואלים אדם למה להוריד את הזבל? למה אתה אוכל את מה שאתה אוכל בשם איזו אידאולוגיה אתה עושה זאת? כנראה שהוא היה מגמגם או כועס, ממתי צריך איזה אידאולוגיה בשביל להוריד את הזבל? אבל בראיה יותר עמוקה נשים לב שזה לא כזה מדויק, בעצם כל מה שאנו עושים עומד מאחוריו איזה מחשבה עקרונית שעומדת מאחוריו, מאחורי כל מעשה עומדת מחשבה ודרך חיים שמתבטאת במודע ובתת מודע במעשים שלנו.
מזה נעבור הלאה עוד שלב, לא רק שמאחורי המעשים עומדת מחשבה עמוקה אלא גם אם נעשה מעשים מסויימים בלי לחשוב עליהם דרך החיים והמחשבה שמאחוריהם יכולה להיכנס א תוך חיינו ונפשנו בלי שנשים לב, ומזה בעצם מזהירה התורה בפרשתנו, נכון שהמעשים האלה נראים לך שוליים וסתמיים אבל שתדע מאחוריהם עומדת מחשבה שיכולה להיכנס לך לנפש, אותו מעשה שגורם לגוי לעשות ככה וככה מבוסס על אותה מחשבה מוטעית שגורמת לו לשרוף את בניו ובנותיו באש.
נלמד מזה להיזהר מאוד במה שאנו עושים כי אנחנו לא יודעים מה נכנס לנפשנו.
שבת שלום-אשמח לתגובות
לרפואת מרים בת זולה,מליה בת זולה,נורית בת שמחה, ראם בן חיה מרגלית
תמר רבקה בת אדית יעל
נעמה בת עידית
חי בן איילה
חנן בן שלומית
יהודה בן גאולה
יוסף בן יפה
ולעילוי נשמת כל נשמות ישראל :אברהם בן זולה,מיסה בת שמחה,חדורה בת זולה,רחל בת זולה,לאומה בת זולה,ציון בן שמחה,אברהם בן שמחה,טוני בת חווה,מימון בר שתיתא,מסעודה בת מברוחה,מרגלית בת מסעודה,הרב מרדכי צמח בן מזל טוב,משה בן עזיזה,משה בן חווה,ציון בן חווה,שמחה בן חווה,מינה ברכה בת שרה,שלמה בן שרה,אופיר בת זהבית ז"ל בן שרה,אברהם,יצחק,יעקוב,משה,אהרון,דוד,שלמה,תנאים,אימורים,ראשונים,אחרונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה