יום שישי, 13 באוגוסט 2010

דבר תורה - פרשת שופטים

אביתר איזק
"שום תשים עליך מלך אשר יבחר ה אלהיך בו מקרב אחיך תשים עליך מלך לא תוכל לתת עליך איש נכרי אשר לא אחיך הוא"

פסוקים אלו בפרשה מתארים לנו מציאות של המלכת מלך בישראל , התורה מציינת שאנחנו צריכים להמליך מלך שה' רוצה בו ולא איש נכרי.
הפסוק משתמש בלשון קצת מוזרה "לא תוכל" מה זאת אומרת לא תוכל והרי אני יכול זה עדיין יהיה אסור אבל אני אוכל. גם ידוע לנו שהיו זמנים שמלך עלינו מלך נכרי אז מהי כוונת הפסוק?
נראה שיש פה פנימיות בפסוק שעלינו להבין: בספר משלי נקרא יצר הרע בשם מלך זקן וכסיל, ולעומת זאת יש את יצר הטוב, על האדם להמליך על עצמו את יצר הטוב ולא את יצר הרע שהוא איש נכרי וזר לאדם.
אבל אם נשים לב עדיין לא ענינו על השאלה בפסוק מה זאת אומרת לא נוכל? והרי אדם עושה עבירות? אלא שיש הבדל בין מישהו ששולט עליך לבין מישהו שהחלטת להמליך עליך, יצר הרע לפעמים שולט בנו וגורם לנו לעשות עבירות אבל הנשמה היהודית שבנו לא יכולה להיכנע ליצר הרע היא תמיד נלחמת בו וקוראת לחיי טהרה וקדושה.
בזמנים אלו של אלול, של תשובה וסליחה אנו צריכים לזכור שלא רק בנו הנשמה מתעוררת אלא בכל מקום שיש בו יהודי הנשמה הקדושה מתעוררת ואם תרצו מורדת במלך הזקן והכסיל שהשתלט על חיינו, זהו הזמן לעזור במרד להתחזק בתורה, לחזק אחרים ולהוסיף אור וקדושה בכל מקום שנוכל.
שבת שלום-אשמח לתגובות
לרפואת ראם בן חיה מרגלית
תמר רבקה בת אדית יעל
נעמה בת עידית
חי בן איילה
חנן בן שלומית
יהודה בן גאולה
יוסף בן יפה
דוד יוסף בן פייגה פרל
ולעילוי נשמת כל נשמות ישראל :אברהם בן זולה,מיסה בת שמחה,חדורה בת זולה,רחל בת זולה,לאומה בת זולה,ציון בן שמחה,אברהם בן שמחה,טוני בת חווה,מימון בר שתיתא,מסעודה בת מברוחה,מרגלית בת מסעודה,הרב מרדכי צמח בן מזל טוב,משה בן עזיזה,משה בן חווה,ציון בן חווה,שמחה בן חווה,מינה ברכה בת שרה,שלמה בן שרה,אופיר בת זהבית ז"ל בן שרה,אברהם,יצחק,יעקוב,משה,אהרון,דוד,שלמה,תנאים,אימורים,ראשונים,אחרונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה