יום שישי, 15 באפריל 2011

דבר תורה - פרשת אחרי מות

פרשתנו מתחילה בעבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים אבל הפסוקים הראשונים של הפרשה חוזרים לטרגדיה שהייתה בחנוכת המשכן ובה שני בני אהרן מתו בידי ה' על הקרבתם אש זרה.

למי שקורא את הפסוקים נראה כאילו עבודת יום הכיפורים באה דווקא בגלל זה ולכאורה אם לא היה מות שני בני אהרן לא היינו צריכים את עבודת הכהן הגדול ביום כיפור. מה הקשר בין שני הדבבעבודת הכהן הגדול ביום כיפור מודגשת במיוחד המקובעות לכאורה שבה הדברים צריכים להיעשות. יש לנו שני עיזים ששווים לגמרי בהכל ובכל זאת ברגע מסוים שעיר אחד יילך לה' ושעיר שני יילך לעזאזל, קודש הקדשים שהוא באותו מצב בכל השנה ביום כיפור מותר להיכנס אליו ובשאר הימים אסור.
דברים אלו נראים מוזרים במקצת למתבונן מהצד אבל זהו בדיוק מה שההקדמה לפרשה מבהירה לנו. החטא אינו משהו סובייקטיבי, כאשר מדובר בעבודת ה' תירוצים של חשבתי שככה זה טוב לא מועילים ולא עוזרים. שנחשוב על כך אם הם היו עוזרים לא היה נחשב לנו כמעט חטאים. החטא הוא משהו אובייקטיבי קבוע במציאות ולא תלוי בהבנת בני אדם.
חטאם של בני אהרן היה בחשיבה הסובייקטיבית, בראיה שלהם את פני הדברים ומתוך כך רצון לשנות מתוך תפיסתם את המציאות לכן דווקא עבודת יום הכיפורים הקבועה הבלתי מתפשרת והלא הגיונית לכאורה מתוקן החטא.
תיקון החטא בהבנה שהכל מאת ה' ואנו צריכים לעבדו בביטול כלפי החכמה האלהית.
שבת שלום-אשמח לתגובות
לרפואת ראם בן חיה מרגלית
תמר רבקה בת אדית יעל
נעמה בת עידית
חי בן איילה
חנן בן שלומית
יהודה בן גאולה
ישראל פראגי בן מרימרק בן שרה מלכה
אברהם בן סול
שרון בת ורה
לעילוי נשמות כלישראל :אברהם בן זולה, מימון בר שתיתא ,הרב מרדכי צמח בן מזל טוב,מיסה בת שמחה,חדורה בת זולה,רחל בת זולה,לאומה בת זולה,ציון בן שמחה,אברהם בן שמחה,טוני בת חווה, ,מסעודה בת מברוחה,מרגלית בת מסעודה,משה בן עזיזה,משה בן חווה,ציון בן חווה,שמחה בן חווה,אבא דוד בן עזיזה,מינה ברכה בת שרה,שלמה בן שרה,אופיר בת זהבית ז"ל בן שרה,אברהם,יצחק,יעקוב,משה,אהרון,דוד,שלמה,תנאים,אימורים,ראשונים,אחרונים,שבת שלום;


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה