יום שישי, 22 באפריל 2011

דבר תורה - שבת חול המועד פסח

אביתר איזק -בהפטרה של פרשת שבוע אנו קוראים על חזון העצמות היבשות בו הקדוש ברוך הוא מנבא את יחזקאל ובתוך הנבואה מחייה מתים שהיו רק לפני רגע עצמות יבשות.

הגמרא במסכת סנהדרין מביאה מחלוקת מעניינת לגבי המתים האלו:
,ר"א אומר מתים שהחיה יחזקאל עמדו על רגליהם ואמרו שירה ומתו מה שירה אמרו? ה' ממית בצדק ומחיה ברחמים ,ר' יהושע אומר שירה זו אמרו (שמואל א ב, ו) ה' ממית ומחיה מוריד שאול ויעל, ר' יהודה אומר אמת משל היה , ר"א בנו של ר' יוסי הגלילי אומר מתים שהחיה יחזקאל עלו לארץ ישראל ונשאו נשים והולידו בנים ובנות, עמד ר"י בן בתירא על רגליו ואמר אני מבני בניהם והללו תפילין שהניח לי אבי אבא מהם
לכאורה נראה שיש פה מחלוקת מוזרה מאוד, מאיפה כל תנא לומדת את הדעות שלו? ובכלל מה הם מתווכחים על ר"י בן בתירא והרי זה סבא שלו! הוא ידוע הכי טוב!
אלא יש פה מחלוקת יותר עמוקה, חזון העצמות היבשות מסמל את תהליכי הגאולה ובעצם אין פה מחלוקת כלל אלא שלבים שונים בתהליך.
ר"א מבטא את השנים הראשונות שאחרי הגלות, תקופה של הצדקת הגלות על חטאיהם של ישראל, בתקופה כזאת נראה שאם יהיה גאולה היא תבוא רק מרחמי הקב"ה כמו שכתוב "מחיה ברחמים".
ר' יהושע מדבר על תקופה יותר מאוחרת של כמעט כל ה2000 שנה אחרונות ובה עם שיראל מתנחל בגלות ומתחיל לחיות את חייו שם, הוא מודע לכך שתהיה גאולה אבל אינו עושה שום דבר בנידון הוא מחכה שה' יעלה אותו באופן פסיבי שנאמר "ה' ממית ומחיה מוריד שאול ויעל".
ר' יהודה כבר מתייחס לתקופה יותר מאוחרת, תחילת תקופת ההשכלה ובה חל פירוד באידיאלים של עם ישראל, אנשים ראו את הגאולה ואת כל עם ישראל כדבר שעבר זמנו, דבר זה התבטא למשל בכך שהיו למשל גרמנים בעלי דת משה, יהודים המתנתקים לגמרי מהזהות הלאומית שאמורה להוביל את הגאולה של עם ישראל, כל סימני הגאולה נתפסים כמשל, רעיון נחמד ותו לא.
ר"א בנו של ר' יוסי הגלילי הוא כבר במצב אחר תקופת העלייה והציונות, עם ישראל מתחיל לשוב לארצו ולהתחיל את תהליך הגאולה ושיבת ציון, אבל הכל מבוסס על צרכים גשמיים, לא גאולה של דבר ה' אלא בשביל להוליד בנים ובנות, קיום הצרכים הפיזיים של עם ישראל דורש מדינה משלהם.
לכאורה יש פה תהליך שלילי כאשר עם ישראל גואל רק למען עצמו ולא למען דבר ה' בעולם ולכן קם ר"י בן בתירא ואומר סופה של הגאולה הזאת ליצור מדינה שתהיה מחוברת לקב"ה וכל כוחה נובע מאותה עלייה של העולים הראשונים.
שבת שלום-אשמח לתגובות
לרפואת ראם בן חיה מרגלית
תמר רבקה בת אדית יעל
נעמה בת עידית
חי בן איילה
חנן בן שלומית
יהודה בן גאולה
ישראל פראגי בן מרים
מרק בן שרה מלכה
לעילוי נשמות כלישראל :אברהם בן זולה, מימון בר שתיתא ,הרב מרדכי צמח בן מזל טוב,מיסה בת שמחה,חדורה בת זולה,רחל בת זולה,לאומה בת זולה,ציון בן שמחה,אברהם בן שמחה,טוני בת חווה, ,מסעודה בת מברוחה,מרגלית בת מסעודה,משה בן עזיזה,משה בן חווה,ציון בן חווה,שמחה בן חווה,אבא דוד בן עזיזה,מינה ברכה בת שרה,שלמה בן שרה,אופיר בת זהבית ז"ל בן שרה,אברהם,יצחק,יעקוב,משה,אהרון,דוד,שלמה,תנאים,אימורים,ראשונים,אחרונים,שבת שלום;




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה