יום שישי, 7 במאי 2010

דבר תורה - בהר- בחוקותי.

וכי ימוך אחיך ומטה ידו עמך..אל תקח מאיתו נשך ותרבית ויראת מאלהיך"-אביתר איזק

פסוקים אלו נמצאים בפרשת בהר ומדברים על מצב קשה של אדם מישראל בצורה כלכלית ועל כך שיש חובה לעזור לו ואיסור לקחת ממנו ריבית על העזרה הזאת.
חוץ מהמובן הפשוט של הפסוק נראה שיש פה רמז בעבודת הנפש וביחסים של בין אדם לחברו, לעיתים קרובות האדם נוטה לחוסר פרופורציות על חייו, מאורעות קוראים לו ובמקום לשים אותם במקומם הראוי כח הדמיון בא ועובד שעות נוספות ומשנה את מה שהוא חושב או מעוות את חשיבתו ההגיונית. דבר זה קורה גם בינינו לבין עצמנו כאשר אנחנו עוברים עבירה ונראה שחרב עולמנו בלי להסתכל על מהות העבירה או בין עצמנו לאנשים אחרים כשהם פוגעים בנו או מתיחסים אלינו באופנים מסויימים ואנחנו לוקחים את זה קשה מדי.
על זה אומרים לנו הפסוקים "וכי ימוך אחיך", אם אתה כרגע לא במצב הכי טוב עשית עבירה, נפגעת או ירדת לעצבות "אל תיקח מאיתך נשך ותרבית" אל תתייחס לדברים כיותר ממה שהם אל תוסיף עליהם ותאבד פרופורציה אל תיתן לדמיון שלך להוביל אותך למקומות לא טובים שלא הגעת אליהם. אבל צריך לזכור שאסור גם להתעלם מהמעשה עצמו, לא לקחת אותו ביותר ממה שהוא לא אומר להתעלם ממנו אלא "ויראת מאלהיך" עליך לירא אבל מהנקודת מבט האלוהית ולא מנקודת המבט האנושית המוטית.
שבת שלום-אשמח לתגובות
לרפואת הרב מרדכי צמח בן מזל,יהונתן שלמה בן ניצנית,אוריה בת גאולה,נורית בת מיסה
ראם בן חיה מרגלית,תמר רבקה בת אדית יעל,נעמה בת עידית,חי בן איילה,חנן בן שלומית
ולעילוי נשמת כל נשמות ישראל :אברהם בן זולה,מיסה בת שמחה,חדורה בת זולה,רחל בת זולה,לאומה בת זולה,ציון בן שמחה,אברהם בן שמחה,טוני בת חווה,מימון בר שתיתא,מסעודה בת מברוחה,מרגלית בת מסעודה,משה בן עזיזה,משה בן חווה,ציון בן חווה,שמחה בן חווה,מינה ברכה בת שרה,שלמה בן שרה,אופיר בת זהבית ז"ל   בן  שרה,אברהם,יצחק,יעקוב,משה,אהרון,דוד,שלמה,תנאים,אימורים,ראשונים,אחרונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה