יום שישי, 4 ביוני 2010

דבר תורה - פרשת שלח לך

אביתר איזק
בפרשת השבוע משה שולח מרגלים על מנת לתור את הארץ אחד הדברים שהוא אומר להם לבדוק הוא עם העם היושב בה אמיץ וחזק לפי התנאי הבא, אם הם יושבים בערים בצורות סימן שהם מפחדים וחלשים ואם הם בערים פתוחות סימן שיש להם כח. כאשר המרגלים חוזרים הם מראים מציאות קצת יותר מורכבת מצד אחד ענקים חזקים אבל שיושבים בערים בצורות, מה פשר העניין?

נראה שיש פה נקודה מאוד עמוקה: הפחד מגודל. על בני הענק מפורש במסכת סוטה שבהליכתם היו עושים תלמים בארץ מרוב גודלם ובעומק העניין לבני הענק היה כח רב להשפיע על המציאות ההליכה שלהם והמעשים שלהם היו רבי כח והשפעה, אבל ישנו כח במציאות שהינו מפחד מהגודל מפחד מהכח להשפיע הכח הזה שמקורו ביצר הרע מקטין את האדם אומר לו כמה הוא חסר יכולת, כמה למעשיו אין משמעות וכמה שהוא אינו מסוגל. לחישות שטניות אלו מובילות לייאוש ולתחושה שאי אפשר לשנות כלום וזאת הייתה מציאות הקיום של בני הענק מצד אחד כח עצום להשפיע מצד שני פחד כ"כ עמוק מהכח הזה עד התבצרות בערים מבוצרות ללא קשר לעולם.
עוד תוצאה של הכח הזה הוא גם הקטנת האחר, כאשר איננו מכירים ביכולת להשפיע בעצמנו אנו מסרבים להאמין גם בכוחו של האחר ובגדלותו של האחר, כל מפגש עם גודל וערכים יוצר אצלנו ציניות ותירוצים לרוב, נראה שזה גם מפורש בפסוק "ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם" לא רק כפשוטו אלא המפגש של המרגלים עם נקודת המבט המקטינה והמנטרלת של הענקים שרואה גם את המרגלים עצמם כחסרי יכולת וכחגבים הובילה גם את המרגלים עצמם לראות את עצמם כקטנים ומתוך כך גם חוסר יכולת להאמין בכוחו של ה'.
גם היום קיים כח זה בפרט ובכלל האומה שמפחד מכוחו של יהודי בפרט ושל מדינת ישראל בכלל, הוא מחליש את הרוח היהודית וגורם לנו להיות כחגבים ועם ככל שאר העמים , נדע להתגבר על ייאוש זה להתחזק ולהבין שבעם היהודי תלוי קיומה וצורתה של המציאות כולה.
שבת שלום-אשמח לתגובות
לרפואת הרב מרדכי צמח בן מזל,אוריה בת גאולה,ראם בן חיה מרגלית,תמר רבקה בת אדית יעל,נעמה בת עידית,חי בן איילה,חנן בן שלומית,יהודה בן גאולה .
ולעילוי נשמת כל נשמות ישראל :אברהם בן זולה,מיסה בת שמחה,חדורה בת זולה,רחל בת זולה,לאומה בת זולה,ציון בן שמחה,אברהם בן שמחה,טוני בת חווה,מימון בר שתיתא,מסעודה בת מברוחה,מרגלית בת מסעודה,משה בן עזיזה,משה בן חווה,ציון בן חווה,שמחה בן חווה,מינה ברכה בת שרה,שלמה בן שרה,אופיר בת זהבית ז"ל בן שרה,אברהם,יצחק,יעקוב,משה,אהרון,דוד,שלמה,תנאים,אימורים,ראשונים,אחרונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה