יום ראשון, 4 באפריל 2010

דבר תורה - פסח

איתמר איזק


" זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו. אנא ה' הושיעה נא. אנא ה' הצליחה נא"
פסוקים אלו שמקורם בפרק קי"ח בתהילים מהווים גם חלק מההלל שאנחנו קוראים כל יום בפסח לכן ננסה לדבר קצת על הפסוקים האלו.
הפסוק הראשון אומר לנו זה היום עשה ה' כלומר כל רגע ורגע מהיום הספציפי הזה ואפילו עכשיו ברגע זה זהו תכנון מיוחד של ה' במיוחד בשבילנו, ממש הקב"ה יושב ומתכנן לנו כל חלק וחלק ביום ולכן ברור שצריך לשמוח בכל חלק וחלק מהיום בידיעה שה' הוא המתכנן והמוציא לפועל של תוכנית שלמה שנועדה רק לטובתנו.
מצד שני הפסוקים ממשיכים אנא ה' הושיעה נא אנא ה' הצליחה נא לכאורה יש פה סתירה אם כל כך טוב לנו וה' רק מנסה לפעול לטובתנו ממה אני מבקשים הושעה והצלחה? והרי גם מה שקורה עכשיו הוא לטובתנו המוחלטת?
אלא שבנפש האדם יש שתי תכונות באופי שהן לכאורה מנוגדות ואדם צריך למצוא את האיזון ביניהם מצד אחד האמונה שכל מה שקורה כרגע הוא טוב ואז האדם מתחזק באמונתו ושמח מצד שני מחשבה כזאת עלולה להוביל לפסיביות וחוסר רצון לשנות ולשפר את המציאות, ולכן צריך גם תכונה שנייה בנפש האדם והיא השאיפה לשיפור ולהתעלות. גם בשאיפה כזאת יש שתי סוגים אחד הוא אנא ה' הושיעה נא-הושיעה מלשון הוצאה כלומר ה' תוציא אותי מנקודת המבט שלי וממקומי על מנת שאוכל לראות יותר טוב שהכל לטובתי , וזהו שינוי בנפש האדם. מצד שני הצליחה נא תן לי חיים טובים יותר ומלאים יותר על מנת שיהיה לי פחות נסיון ויותר אמונה בך, וזהו שינוי במציאות. ועל שניהם אנו מתפללים בעת אמירת ההלל.
חג שמח-אשמח לתגובות
לרפואת הרב מרדכי צמח בן מזל
ראם בן חיה מרגלית
תמר רבקה בת אדית יעל
נעמה בת עידית
חי בן איילה
אופיר בת זהבית
נועה בת אילנית
מרים בת זולה
מיליה בת זולה
יונתן שלמה בן ניצה
לעילוי נשמת : כל נשמות ישראל ובכללם:
אברהם בן זולה
כלפו בן שרה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה