יום ראשון, 26 ביוני 2011

מרן הראשון לציון הרה"ג רבי מרדכי אליהו זצוק"ל

מרן הראשון לציון הרה"ג רבי מרדכי אליהו זצוק"ל

הרב מרדכי נולד בעיר העתיקה בירושלים בחודש אדר תרפ"ט. אביו היה הרב הגאון חכם סלמן אליהו זצ"ל מגדולי המקובלים בירושלים. העוני הרב ששרר בבית משפחת אליהו לא מנע מהצעיר מרדכי ללמוד תורה, גם אם היה זה לאור הנר ליד שולחן או על הרצפה. בהיותו בגיל אחד עשרה נפטר עליו אביון. בחייו הספיק להאציל על הצעיר מרדכי מרוחו ולטעת בו אהבת תורה עם יחס מיוחד לתורת הנסתר.
בצעירותו עשה הרב מרדכי אליהו בלימוד תורה ובשימוש תלמידי חכמים מגדולי הדור הרב עזרא עטיה זצ"ל, ראש ישיבת פורת יוסף, הרב צדקא חוציין זצ"ל, מגדולי הרבנים בירושלים והרב אברהם ישעיהו קרליץ זצ"ל, בעל ה"חזון איש", שהדריכו בדרכי אמונה ובטחון. כאשר השלים את לימודיו בבית המדרש לרבנים ודיינים של הרב יצחק ניסים זצ"ל עבר הרב אליהו בהצטיינות את המבחנים והתמנה לדיין הצעיר ביותר בארץ.
תחילה כיהן כדיין בבית הדין הרבני בבאר שבע שם עסק רבות בפתרון בעיות אישיות מסובכות כולל היתר עגונות. מקץ ארבע שנים עבר לבית דין הרבני האזורי בירושלים ומאוחר יותר התמנה כחבר בית הדין הרבני הגדול. בשנים אלו טיפח הרב אליהו קשר אמיץ עם הציבור הרחב שראה בו כתובת לכל בעיה הלכתית או אישית. קשר זה הגיע עד המקומות הנידחים ביותר בעלום, הקשר החם שלו עם הציבור על כל גווניו, מפלגותיו ועדותיו הביא אותו בסופו של דבר כמועמד ראוי לכהונת הרב הראשי לישראל.
בד' ניסן תשמ"ג נבחר לרב הראשי לישראל ולראשון לציון. הכתרתו של הרב אליהו התקיימה בבית הכנסת רבן יוחנן בן זכאי שבעיר העתיקה בירושלים שם הוכתר הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל זצ"ל. פעולותיו של הרב אליהו ברבנות הראשית לישראל התפרסו על פני תחומים רבים. הוא הרבה במיוחד בביקורים והרצאות אצל אלה שאינם קרובים לתורת ישראל ומצוותיה במושבים, קיבוצים ובתי ספר ממלכתיים לא דתיים תוך קירוב רחוקים לתורה ולמצוות בדרכי נועם.
הרב אליהו הרבה להסתובב בעולם אצל קהילות יהודיות כשהוא מדריך את ראשי הקהילה במלחמה בהתבוללות ומחזק את ידיהם בשמירת שבת, חינוך הילדים וטהרת המשפחה וקורא ליהודי הגולה לעלות לארץ ישראל. בפסקיו נוהג הרב אליהו להדגיש את הצורך לשמור על נצחיות התורה ולתקן תקנות בהתאם לצורכי הדור ובעיותיו. רבים מפסקי הדין התפרסמו בספרי שאלות ותשובות.
הרב אליהו נפטר בכ"ה בסיוון תש"ע, 7 ביוני 2010, לאחר תקופה של כשנתיים שבה חלה הידרדרות במצב בריאותו. מעל מאה אלף אנשים השתתפו בהלווייתו. הוא נטמן בהר המנוחות בירושלים בסמוך לרב החיד"א, שאת עצמותיו העלה לארץ חמישים שנה קודם לכן.

המצבה שעל קברו נבנתה בעבודה עברית ב"חוות גבעות עולם" באיתמר. המצבה נבנתה מאבנים מארבע ערי הקודש וכן מקבר יוסף שבשכם. מאות מבוגרים ובני נוער הגיעו מהארץ ומחו"ל כדי לקחת חלק בהקמת המצבה
המידע נלקח מאתר הרב זצ"ל - http://harav.org/kol5.html
ומאתר ויקפדיה - http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A8%D7%93%D7%9B%D7%99_%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה