יום שישי, 8 באפריל 2011

דבר תורה - פרשת מצורע


אביתר איזק
בפרשתנו ובפרשת השבוע הקודמת מוזכרים שלושת הנגעים היכולים לבוא על האדם: נגעים בגופו, בבגדיו ובביתו.
בפרשתנו מוזכר רק עניין נגעי הבית וצריך לנסות להבין למה בכלל יש עוד סוגי נגעים חוץ מנגעי האדם? הרי אם הוא לא בסדר שיהיה נגעים כבר עליו וזהו! למה צריך נגעים גם בבית וגם בבגדים?
הגמרא מספרת לנו שעל שבעה דברים נגעים באים כאשר המשותף לכולם הוא הצביעות המסויימת שיש במעשים אלו, ולכן גם נגעי הבית והבגד כנראה באים על סוג של צביעות רק ממקום אחר.
לפעמים אדם חושב שהוא נמצא במקום רוחני טוב אבל הוא משקר לעצמו ולאחרים, למרות שהוא נמצא מבחינת מעשים במקום בסדר האווירה שהוא משרה או נמצא בה היא אווירה שלילית, למשל הוא הולך עם חברים למקומות לא טובים כי הוא לא נופל שם וכו', הסיטואציה הזאת היא בעצם נגעי הבית.
הבית שהוא משרה את האווירה הוא בעצם גם חשוב מאוד להבנה של המצב הרוחני שלנו, ישנם בתים שלמרות שמבחינה הלכתית הם שומרים על כל ההלכות קלה כבחמורה הלב שלהם נמצא במקום אחר (למשל כסף, כבוד,מה השכנים יגידו) מצב כזה הוא לא בריא ועליו באים נגעי הבית.
יש סוג יותר חמור והוא נגעי הבגד הוא בא כאשר האדם מרגיש בפנימיותו שהוא טהור אבל החיצוניות שלו נראית מקולקלת, הרבה פעמים שומעים אנשים המבקשים שלא נתייחס לחיצוניות שלהם כי בפנימיות הם אוהבים את ה' ורוצים להתקדש ולהתקדם, באמת צריך להסתכל עליהם ככה אבל האם זה פוטר אותם מלנסות לשנות גם את החיצוניות שלהם ולהגיע למצב שלם ואמיתי ולא להיות קרוע בין שני עולמות?
על דברים אלו באים נגעי בגדים כתזכורת לאדם שגם איך שהוא נראה זה דבר חשוב וגם את זה יש לתקן.
שבת שלום-אשמח בתגובות
לרפואת ראם בן חיה מרגלית,תמר רבקה בת אדית יעל,אברהם בן גאולה,נעמה בת עידית,חי בן איילה,חנן בן שלומית,יהודה בן גאולה,ישראל פראגי בן מרים,מרק בן שרה מלכה
לעילוי נשמות כלישראל :אברהם בן זולה, מימון בר שתיתא ,הרב מרדכי צמח בן מזל טוב,מיסה בת שמחה,חדורה בת זולה,רחל בת זולה,לאומה בת זולה,ציון בן שמחה,אברהם בן שמחה,טוני בת חווה, ,מסעודה בת מברוחה,מרגלית בת מסעודה,משה בן עזיזה,משה בן חווה,ציון בן חווה,שמחה בן חווה,אבא דוד בן עזיזה,מינה ברכה בת שרה,שלמה בן שרה,אופיר בת זהבית ז"ל בן שרה,אברהם,יצחק,יעקוב,משה,אהרון,דוד,שלמה,תנאים,אימורים,ראשונים,אחרונים,שבת שלום;

תגובה 1: