יום שישי, 20 במאי 2011

דבר תורה - פרשת בחוקותי

אביתר איזק-בפרשתינו כתוב "וכל מעשר בקר וצאן כל אשר יעבר תחת השבט העשירי יהיה קודש לה' לא יבקר בין טוב לרע ולא ימירנו ואם המר ימירנו והיה הוא ותמורתו יהיה קדש לא יגאל"

בפסוקים אלו שבפשטם מדברים על מעשר בהמה יש לנו סוד גדול ולימוד גדול שאנחנו יכולים ללמוד ממנו.
האר"י הקדוש גילה שפסוקים אלו מדברים דווקא על רבי עקיבא ועל עשרת הרוגי מלכות. לשם הבנה נעשה הקדמה קצרה בתקופת הרומאים לקח הקיסר הרומי עשרה מגדולי הרבנים והחליט להוציא אותם להורג בעינויים קשים ובייסורים (קילוף העור,שריפה וכו'). המדרש מספר לנו שעשרת הרוגי מלכות נהרגו כדי לתקן את חטאם של השבטים במכירת יוסף, (העונש על מכירת אדם ביהדות הוא מיתה). אבל מי שישים לב ימצא שרק תשעה מהשבטים השתתפו במכירה (יוסף נמכר, בנימין וראובן לא היו שם) גם פה המדרש מגלה לנו שהשבטים השביעו את השכינה שלא לגלות ליעקב מה קרה באמת.
ועכשיו לדרשת הפסוקים: "וכל מעשר"-אלו הם ראשי תיבות ו'ידעו כ'ולם ל'מה מ'ת ע'קיבא ש'היה ר'ועה בקר וצאן, "כל אשר יעבר"-כל מי שמת מהרוגי מלכות "תחת השבט"- מכפר במותו על אחד מהשבטים "והעשירי- וההרוג העשירי הוא רבי עקיבא "יהיה קודש לה'"- הוא מכפר על השכינה שלא גילתה ליעקב.
אבל עדיין נשאלת השאלה למה דווקא רבי עקיבא נבחר להיות תחת השכינה? במה גדולתו מפני אחרים? גם את זה הפסוקים רומזים לנו: "לא יבקר בין טוב לרע" ידועה הייתה מידתו של רבי עקיבא לראות גם ברע את הטוב ומסופר על הרבה מקרים שבהם דווקא רבי עקיבא יצא לו לראות מהרע דברים טובים (לדוגמה: רבי עקיבא היה תלמידו של נחום גמזו,הסיופר על החמור הנר והתרנגול שהיו לרבי עקיבא ועל ידי כך ניצל משבי,השועלים שהילכו בהר הבית ורבי עקיבא ראה בהם סימן טוב ואפילו במותו ראה רבי עקיבא טוב בכך שהוא מקיים מצוות קידוש הנפש.)
ממשיכים הפסוקים "ואם המר ימירנו והיה הוא ותמותרו יהיה קודשד לא יגאל" גם אם לא נראה את הטוב שנמצא ברע ונחליף את המציאות ו8נגיד שהיא רעה זה לא ישנה כלום המציאות נשארה טובה רק שאנחנו לא מסוגלים לראות את זה.
נלמד מכאן להיות תמיד בשמחה ולראות את הטוב שבכל דבר.
שבת שלום
לעילוי נשמות כלישראל :אברהם בן זולה, מימון בר שתיתא ,הרב מרדכי צמח בן מזל טוב,מיסה בת שמחה,חדורה בת זולה,רחל בת זולה,לאומה בת זולה,ציון בן שמחה,אברהם בן שמחה,טוני בת חווה, ,מסעודה בת מברוחה,מרגלית בת מסעודה,משה בן עזיזה,משה בן חווה,ציון בן חווה,שמחה בן חווה,אבא דוד בן עזיזה,מינה ברכה בת שרה,שלמה בן שרה,אופיר בת זהבית ז"ל בן שרה,אברהם,יצחק,יעקוב,משה,אהרון,דוד,שלמה,תנאים,אימורים,ראשונים,אחרונים,שבת שלום;










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה