יום שישי, 18 בפברואר 2011

דבר תורה - פרשת "כי- תשא"

נושא: פרשת כי תשא - נעה ציג

פרשת כי תשא היא פרשת השבוע התשיעית בספר שמות. הפרשה מלאה בתמות מרכזיות ומעניינות בחיי עם ישראל. תחילת הפרשה עוסקת במצוות מחצית השקל, ובהוראות נוספות הקשורות למשכן,. הפרשה ממשיכה לקשר את מלאכות המשכן ליום שבת (כל המלאכות שנדרשות למשכן- הן בדיוק המלאכות שאסור לבצע בשבת). *בשם הפרשה נרמז בראשי תיבות "כי תשא"= כי את שבתותיי תשמרו * (תודה לציון). רוב הפרשה עוסקת בסיפור חטא העגל ובהשלכותיו. לאחר חטא העגל משה מבקש מה': "הראני נא את כבודך". שלוש עשרה מידות הרחמים. בעזרת כלי זה משה מבקש רחמים על עם ישראל והקב"ה מרחם וחוזר על הציוויים של שלושת הרגלים ועל איסור עבודה זרה. לאחר ארבעים יום נוספים משה מקבל את לוחות הברית השניים.
ביום שבת בבוקר שיקראו את הפרשה בבית הכנסת הקרוב למקום מגוריכם שימו לב שהפרשה מחולקת באופן לא פרופורציונלי בין שבעת העולים לתורה, כשרוב הפרשה נקראת בעלייה הראשונה והשנייה של הכהן והלוי, ורק מיעוט הפרשה נשאר לחמש העליות האחרונות. המטרה בחלוקה זו היא כדי שסיפור חטא העגל ייקרא בעליית הלוי, מכיוון ששבט לוי לא חטאו בחטא העגל
בקבוצת הדיון:
http://www.facebook.com/topic.php?uid=53606207361&topic=74250
מרדכי מסביר ומדגים (על עצמו) איך ענווה זה כלי מצוין לתורה ולאהבת ישראל. שבזכות ענוותו הרבה של משה הקב"ה ריחם על ישראל לאחר חטא העגל.
יהל כהרגלו בקודש מקשר את הדברים לסוגיות פוליטיות עכשוויות .
ציון מסביר למה דווקא עגל לפי הרמב"ן: כאשר עם ישראל חזו במעמד הר סיני וראו מרכבה עליונה ובה פני שור- כפי שמתואר ביחזקאל[א,י] "...ופני שור מהשמאל לארבעתן..." הם היו בטוחים שהסמל של -ההנהגה האלוקית הוא פני שור לפיכך שאפו שהשכינה תשרה עליהם באמצעות העגל, אך לא טרחו לבדוק אם הדבר הוא נכון ומותר.
רפאל פורס בצורה יפה איך חטא העגל קשור לחטא האדם הראשון. ומה כוחה של הלשון שלנו כשהיא מקללת.
מומלץ להשקיע 10 דקות ולקרא את הדברים המלאים מתוך הלינק וכמובן רצוי ומותר לפרגן לכותבים שמשקיעים מידיי שבוע.
תודה לכותבים ולקוראים היקרים!
שבת שלום :)‬
פרשת כי תשא לרפואתו של דויד חי בן דבורה,גד בן מסעודה,מרים בת זולה.
לעילוי נשמות כלישראל :אברהם בן זולה, מימון בר שתיתא ,הרב מרדכי צמח בן מזל טוב,מיסה בת שמחה,חדורה בת זולה,רחל בת זולה,לאומה בת זולה,ציון בן שמחה,אברהם בן שמחה,טוני בת חווה, ,מסעודה בת מברוחה,מרגלית בת מסעודה,משה בן עזיזה,משה בן חווה,ציון בן חווה,שמחה בן חווה,אבא דוד בן עזיזה,מינה ברכה בת שרה,שלמה בן שרה,אופיר בת זהבית ז"ל בן שרה,אברהם,יצחק,יעקוב,משה,אהרון,דוד,שלמה,תנאים,אימורים,ראשונים,אחרונים,שבת שלום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה