יום רביעי, 17 בפברואר 2010

מטכנולוגיית הדור השלישי לחינוך בעולם השלישי / יניב חדד



מטכנולוגיית הדור השלישי לחינוך בעולם השלישי / יניב חדד
קריסתה של המערכת החינוכית במדינת ישראל היא פרי העדרה של מדיניות ברורה , ודבקות שמרנית בכל מה שקשור בעבר מבלי להתייחס להתפתחות הצרכים העתידיים של הבוגר העתידי.
לדוגמא : דבקות בשוויוניות בכלל המערכת , דבר זה הינו מתכון בטוח לדריכה במקום ואפילו רגרסיה הן בהישגים החינוכיים והן בשאיפה לקדמה ומצוינות.
אי פיתוח תוכניות לימודים לעתיד הקרוב דהיינו למערכת החינוך אין יחידת מחקר ופיתוח ששוקדת על תכני העתיד אלא , המערכת כל הזמן עסוקה במסקנות מן העבר בכדי לסדר את הווה.
אבל נשאלת השאלה : ומה עם תכנון העתיד ? הרי ידוע שהווה עבר והעתיד הוא עכשיו.
עשרות רבות של שנים עברו מאז מקבלי ההחלטות החליטו על מדיניות מכוונת של אינטגרציה חברתית במערכת החינוך. המציאות הוכיחה שהמפתח לאינטגרציה הוא הישגים לימודים , והמפתח להישגים לימודיים הוא חינוך קידמה ומצוינות. . כידוע היום אנו חיים בעולם בו טכנולוגיית הדור השלישי היא השולטת ונכון הוא הדבר להשתמש בכלים שהתפתחו עם הקדמה במקום לנבור בבעיות העבר ובזכות כך להפוך "למדינת עולם שלישי" בכל מה שקשור במערכת החינוך.
אחת הנקודות החשובות של מקבלי ההחלטות אי למנוע נשירה מבתי ספר "התמדה ומניעת נשירה" , לדעתי הוראה זו היא אנטי-תזה להגדרה הבסיסית של החינוך. אי אפשר לחנך וללמד במקום שבו יושבים תלמידים שאינם רוצים ללמוד. מקומם של ילדים בעייתיים ואלימים הוא במוסדות המתאימים לצרכיהם ולמעמדם והניסיון לארוז את כל סוגי התלמידים באריזה אחת היא טעות, ומי שדוגל באי נשירה הופך את בית הספר ואת המורים בו לשמרטפים בחסות החוק. הגיע הזמן שיתחילו להתמודד עם בעיות כמו נשירה במקום לחוקק חוקים שבפוגעים בסופו של תהליך בכלל באוכלוסיה.
כידוע , לכל סוג אוכלוסיה ישנן דרכים מסיימות ללימוד ולהעברת הידע הנדרש , וזאת בשל הרב גוניות של האוכלוסייה בחברה הישראלית ולכן , ברגע שאנו "מנחיתים" הוראות מבלי לבדוק את ההשלות שלהן אנו נמצאים ברגרסיה והופכים למדינת עולם שלישי במקום להוביל את בעולם של הדור השלישי.
ולסיום :
הגיע הזמן להוביל שינוי רדקלי במערכת החינוך , יש להחזיר את הערכים , הציונות והמצוינות , נלמד את הילדים לחשוב , לחקור ולשאול מפני אלה הם כלי הקדמה והכלים להתפתחות
ואם לא כן
מפוטנציאל של מדינת הדור השלישי נהפוך במהרה למדינת עולם שלישי.











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה