יום שישי, 9 באפריל 2010

דבר תורה-פרשת שמיני

אביתר איזק


בפרשה מתואר לנו רשימת בעלי החיים הכשרים והלא כשרים המותרים לאכילה, בין בעלי החיים האלה מוזכרת החסידה ואמר המדרש שהיא נקראת חסידה על שם שעושה חסד עם חברותיה.
שאלה מפורסמת היא למה בעל חיים שנקרא על שם חסד אינו כשר לאכילה ועונים שהחסידה אינה כשרה מכיוון שהיא עושה חסד רק עם חברותיה לכן היא לא כשרה.
אני אנסה לענות תשובה אחרת, אחת הסיבות שאיננו אוכלים בעלי חיים לא כשרים מכיוון שיש להם השפעה על נפש האדם, השפעה שלילית של מידות בעלי החיים האלה על הנפש. למשל אכילה של בעלי חיים טורפים יכולה להוליד אכזריות בלב האוכל, אם כך למה איננו אוכלים גם חסידה שטבעה הוא חסד שלכאורה זה תכונה חיובית? אלא שגם חסד בצורה גבוהה וללא איזון של מידות אחרות היא דבר שלילי ביותר ואפילו יותר מסוכן מכל דבר אחר, למשל נתינת צדקה לנרקומן היא מידת חסד מעוותת או לתת לאחרים בלי להסתכל על עצמך עד התמוטטות זוהי גם תכונה לא חיובית של חסד לכן איננו אוכלים את החסידה.
אפשר לענות תשובה שנייה שאנו רוצים שהחסד יבוא מתוכנו ולא מתוך אכילה של בע"ח.
שבת שלום-אשמח לתגובות
לרפואת הרב מרדכי צמח בן מזל
ראם בן חיה מרגלית
תמר רבקה בת אדית יעל
נעמה בת עידית
חי בן איילה
אופיר בת זהבית
ולע"נ כל נשמות ישראל ובכללם:
אברהם בן זולה
כלאפו בן שרה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה