יום שישי, 30 באפריל 2010

רבי שמעון בר יוחאי

רבי שמעון בר יוחאי

רבי שמעון בר יוחאי היה תנא ותלמידו של רבי עקיבא. בין תלמידיו החשובים נמנה רבי יהודה הנשיא, מסדר המשנה. עקב חשיבותו וגדלותו הרבה בכל מקום שמוזכר במשנה "רבי שמעון" סתם, הכוונה היא לרבי שמעון בר יוחאי.
רשב"י למד תורה מפי רבי עקיבא, בתחילה בבני ברק במשך שלוש עשרה שנה, ולאחר מכן אף בבית האסורים, קודם שהוצא רבי עקיבא להורג.
בשעה שישבו יחד רבי יהודה, רבי יוסי, רשב"י ויהודה בן גרים, דנו במעשי הרומאים ואמרו:
"פתח ר' יהודה ואמר כמה נאים מעשיהן של אומה זו תקנו שווקים תקנו גשרים תקנו מרחצאות ר' יוסי שתק, נענה רשב"י ואמר כל מה שתיקנו לא תיקנו אלא לצורך עצמם".
בעקבות הלשנה של יהודה בן גרים, ר' שמעון נידון למיתה על ידי הרומאים, ונאלץ לרדת למחתרת. רשב"י ובנו אלעזר התחבאו 13 שנים במערה בפקיעין וניזונו מעץ חרוב וממעין מים שנבראו להם בדרך נס. כל אותן 13 שנה היו רשב"י ובנו אלעזר לומדים תורה כאשר כל גופם מכוסה חול, ורק בזמן התפילה יצאו מהחול והתלבשו. לאחר 13 שנה הגיע אליהו הנביא למערה והודיע לרשב"י כי קיסר רומא מת ובטלו גזרותיו. אז יצאו רשב"י ואלעזר בנו ממקום מחבואם.
רבי שמעון מוזכר פעמים רבות במשנה ובגמרא בנושאים הלכתיים, ומיוחס לו חיבור ה"מכילתא דרבי שמעון", מדרש הלכה על ספר שמות, והספרי, מדרש הלכה על ספרי במדבר ודברים, לפי שיטת רבו- רבי עקיבא. גם ספר הזוהר העוסק בתורת הנסתר, נכתב כל ידו.
על רבי שמעון בר יוחאי נתחבר הפיוט "בר יוחאי נמשחת אשריך" על ידי ר' שמעון לביא, שהיה ממגורשי ספרד. וכן הפיוט "ואמרתם כה לחי" נכתב ע"י הבן איש חי. ידועה הסגולה לעלות לציונו במשך כל ימות השנה ובפרט בל"ג בעומר.
באדיבות אתר שובה ישראל בנשיאות הגאון ר' יאשיהו יוסף פינטו שליט"א.
http://www.haravpinto.com/article.php?id=2001











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה