יום שישי, 26 בנובמבר 2010

דבר תורה פרשת וישב


אביתר איזק
"ויאמרו איש אל אחיו הנה בעל החלומות הלזה בא ועתה לכו ונהרגהו...ונראה מה יהיו חלומותיו
מה היה קשה כל כך לאחי יוסף עם חלומותיו? עד כדי רצון להרוג את יוסף על מנת שלא יתגשמו?
בתלמוד יש ביטוי שנקרא משיח בן יוסף, המשיח של תחילת הגאולה.
יוסף מציין את ההתחלה הקשה של הגאולה, את ההתגברות על החומריות, על המלחמה בין שני עולמות ערכיים שונים לחלוטין.
ידוע וברור שגם בימינו כל התגברות, כל חזון חדש של גאולה שצץ בעולם מתחיל מדבר אחד, משוגע לדבר שחולם חלום.
החלום הוא התבטאות של שאיפה ושל שינוי למשהו טוב יותר ובריא יותר בעולם, אבל בגלל זה ולמרות זה יש תמיד אנשים שיתנגדו לשינוי, הרעיון של מציאות שבה לא הם הקובעים אלא יש מישהו מעליהם, העובדה שיצטרכו לוותר בשביל החלום על כל כך הרבה הנאות פרטיות משגעת אותם.
זאת הייתה מציאות של אחי יוסף, הוא מספר להם על קידוש ה' עצום של שליטה יהודית על ארץ מצרים והם רואים רק את העובדה שהם יהיו כפופים למישהו אחר. הרצון הזה מעכב בעדם לראות את האידאל הגדול וגורם להם לרצות למנוע את התגשמות החלום בכל מחיר.
אבל ממשיך הפסוק ואומר "ונראה מה יהיו חלומותיו" המדרש מספר שאת חלק זה של הפסוק אומרת רוח הקודש שעונה לאחים ולכל אחד בכל דור ודור :אינכם יכולים למנוע את הופעת הגאולה אינכם יכולים למנוע את האור הגדול של החלום שעתיד לצוץ בעולם, מנסים אתם לעכב אבל הקב"ה מגלגל הסיבות יצמיח מכל עיכוב ומכל מניעה רק אור יותר גדול.
שבת שלום-אשמח לתגובות
לרפואת ראם בן חיה מרגלית
תמר רבקה בת אדית יעל
נעמה בת עידית
חי בן איילה
חנן בן שלומית
יהודה בן גאולה
יוסף בן יפה
ישראל פראגי בן מרים
בנימין ישעיהו בן יוליה
חנה בר ברטה
ולעילוי נשמת כל נשמות ישראל :אברהם בן זולה, מימון בר שתיתא ,הרב מרדכי צמח בן מזל טוב,מיסה בת שמחה,חדורה בת זולה,רחל בת זולה,לאומה בת זולה,ציון בן שמחה,אברהם בן שמחה,טוני בת חווה, ,מסעודה בת מברוחה,מרגלית בת מסעודה,משה בן עזיזה,משה בן חווה,ציון בן חווה,שמחה בן חווה,מינה ברכה בת שרה,שלמה בן שרה,אופיר בת זהבית ז"ל בן שרה,אברהם,יצחק,יעקוב,משה,אהרון,דוד,שלמה,תנאים,אימורים,ראשונים,אחרונים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה