יום רביעי, 25 בנובמבר 2009

טיפים פיננסים לשכיר מאת יניב חדד





טיפים פיננסים לשכיר מאת יניב חדד
בצעדי ענק אנו מתקרבים לסופה של שנת 2009. שנה שבתחילתה היינו במיתון עמוק ועכשיו אנו מנסים לאט ובזהירות לחזור לשגרה מבחינה פיננסית. חשוב לדעת ,שאנו , כאנשים פרטיים לא יכולים להשפיע לא על היציאה מהמיתון ולא על חלוקת אוצרות טבע , אבל בחלקת האדמה הקטנה שלנו אנו חייבים לדעת את זכויותינו כשכירים.
שכירים רבים חושבים כי סוף שנת מס היא מועד שבו בעלי עסקים ועצמאיים בלבד מבצעים עבודה פיננסית מול רשויות המס. הם טועים. בקופת המדינה נצברים מדי שנה מאות מיליוני שקלים עקב אי פנייתם של השכירים לבקשת ההחזרים המגיעים להם. גם שכירים יכולים ליהנות מהטבות ולחסוך מאות ואף אלפי שקלים בעזרת תכנון נכון ומושכל.
כדאי למצות את הניכויים והזיכויים האישיים הניתנים לשכירים בכדי ליהנות מהפחתת המס כבר בשנת 2009 שהרי ניכויים וזיכויים שלא ינוצלו באותה שנת מס, לא ניתנים להעברה לשנה הבאה. במאמר זה נתמקד בדגשים חשובים שעלינו לבדוק כשכירים :
תואר אקדמאי- כדאי לסיים זכאות לתואר אקדמי, או תעודת הוראה או לימודי מקצוע בהיקף של 1,700 שעות, עוד לפני 31.12.2009, כדי לקבל את זיכוי המס המגיע בשל לימודים אלה, כבר מתחילת שנת 2010. כל דחייה לזכאות לתואר תגרום לקבלת הזיכוי רק משנת 2011 ואילך.
קרן השתלמות - היא קופת חסכון היא נועדה במקור לשמש את העובדים למימון השתלמויות כגון כנסים מקצועיים ולימודי המשך, אולם כיום היא משמשת, על פי רוב, כאפיק חיסכון כללי לטווח בינוני. קרן השתלמות היא אפיק החיסכון היחיד, שלא לטווח ארוך, שנותר פטור ממס לאחר הרפורמות במיסוי שוק ההון בישראל.הוצאות להשתלמות מקצועית בתחום העבודה, מוכרות לפי הפסיקה האחרונה גם לעצמאים וגם לשכירים. לכן, כדאי להעשיר את הידע המקצועי כבר בשנת 2009.
נקודות זיכוי מס - כל אזרח ישראלי זכאי ל-2.25 נקודות זכות במס הכנסה. כל אזרחית זכאית ל-2.75 נקודות זכות נתונים נוספים יכולים לשנות את מספר נקודות הזיכוי : לנקודות הזיכוי משמעות כספית חשובה על שיעור המס המנוכה מהשכר. ככל שסכום נקודות הזיכוי גבוה יותר, כך גדלה ההנחה שזכאים לה בתשלום מס. את נקודות הזיכוי קובע החוק, וכדאי לוודא שאתה ממצה את זכויותיך החוקיות. מצב משפחתי ומספר ילדים, מקום מגורים ועוד. חייל משוחרר, למשל, זכאי לשתי נקודות זכות נוספות (4.25).שווי נקודת זיכוי בשנת 2009: 197 שקל.

זיכוי מס- זיכוי מס בשיעור של 35% מגיע בשל תשלומים למוסד מיוחד של ילד, בן זוג או הורה. הזיכוי ניתן בשל תשלומים העולים על 12.5% מההכנסה החייבת המזכה של המשלם כנגד הצגת קבלות על התשלום . כמו כן , שתי נקודות זיכוי מס מגיעות לכם בשל כל ילד משותק, עיוור או מפגר. לפי הבהרת רשות המיסים מגיעות נקודות זיכוי אלו גם לילדים בעלי בעיות קשב וריכוז ובתנאי שהם הופנו על ידי ועדת השמה למוסד מיוחד גם אם בפועל למדו במוסד לימודי רגיל.
תשלומים לתרומות – מקבלים זיכוי ממס בשיעור של 35% מסכומי התרומות במגבלות המינימום והמקסימום שנקבעו לכל שנה. כדאי לתרום עד ליום 31.12.2009. הכול בתנאי שהתרומות נעשו
לעמותות ולמלכ"רים המוכרים לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה.

תחילת עבודה - נתון זה משפיע על הוותק ועל צבירת זכויות לפיצויים וזכויות אחרות, על-פי הסכם העבודה ולכן חובה לבדוק שאכן התאריך מעודכן. כמו כן ממולץ לבדוק שכל בנתונים האישיים אכן מעודכנים(כתובת , גיל , סטטוס וכו')
צבירת וותק - לעיתים, חלים אי-דיוקים במידת התאמת הוותק, לתקופות בהן נעדרת ממקום העבודה בגין חופשה, מילואים או שירות צבאי. המעסיק חייב לראות תקופות אלו כחלק מצבירת הוותק, למרות שהעובד אינו עובד בפועל. צבירת וותק משפיעה על זכויות שונות, שמתעדכנות בהתאם למספר שנות העבודה, ובארגונים שונים גם על התקדמות לתפקידים בכירים יותר (שמותנים בצבירת תקופת וותק מוגדרת).
דרגה - אל תשכח לוודא, שהשכר אותו אתה מקבל תואם את הדרגה שאליה הגעת בארגון. זה יכול להשפיע על הדירוג העתידי.
ימי הבראה - הזכות לצבור ימי הבראה קשורה לוותק. הצבירה מתחילה לאחר שהעובד משלים שנת עבודה. כמות הימים שמגיעים לעובד עולה על פי הוותק - החל מ-5 ימים לעובד חדש (בגין כל שנה) ועד 10 ימים לשנה לעובד וותיק.
צבירת ימי מחלה - הנתון משתנה ממעביד למעביד. מעבר לכך, החוק מתיר מקסימום צבירה לשנה.
לסיכום :
תדע תרוויח - אם כל אחד מאיתנו יקפיד על מה ששלו ועל ומה שמגיע לו על פי חוק וינצל את כל הטבות המס בצורה אופטימלית סביר להניח שסכום הנטו המצטבר יהיה גדול יותר.
http://www.money-nanny.co.il/
1-700-701-081










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה